Monday 1 October 2012

Aku dan Kecantikan


moon by photoensauger

Aku berani cakap rupa aku laksana bulan purnama. Tapi, istilah laksana bulan purnama sekarang ada dua maksud. Maksud klasik dan moden. Aku istilah yang moden. Kalau dulu, rupa laksana bulan purnama tu maksudnya rupa yang cantik. Tapi istilah yang moden maksudnya, dari jauh nampak okay bila dekat, mak ai… Yela kan, semua orang tahu macam mana rupa bulan yang sebenar, dari jauh, nampak sempurna; smooth, tapi, dari jarak dekat; berkawah, tak smooth la kata orang. Macam tu jugak la aku. Bukan merendah diri jauh sekali nak dengar orang cakap ‘eh, tak la… awak cantik la,’, cuma menyatakan kebenaran. Aku memang berkulit cerah dan pucat, macam bulan. Tapi seperti bulan, kulit muka aku tak smooth. Korang perasan tak orang yang kulitnya gelap ni kebanyakannya berkulit licin, cantik je. Jadi, sesiapa yang berkulit gelap tu, jangan bersedih, korang ada apa yang kebanyakan orang berkulit cerah tak ada.

Hand-Made Shoe by Iora-zombie

Sense of fashion aku pulak off yang amat. Aku tak pandai nak bawak diri dalam arus fesyen sekarang. Aku bertudung dan sebagai perempuan bertudung, sudah semestinya aku tahu jenis-jenis tudung yang hangat di pasaran. Tapi, aku ancient ataupun dalam bahasa Melayunya kuno. Aku cuma pakai tudung bawal. Bawal no berapa, jangan tanya aku; aku tak pernah ambil kisah. Aku tak pandai bergaya lilit-lilit, cukuplah sekadar tudung dilabuhkan menutup dada. Tak, aku bukan bertudung labuh. Tudung segera yang pakai sarung tu pun aku tak pakai. Aku pakai kalau nak pergi jemur baju luar rumah je. Pakaian aku ke kuliah, baju kurung. Tapi, disebabkan situasi aku baru-baru ni, aku Cuma pakai t-shirt dengan jeans je kisah kenapa aku perlu berseluar aku cerita entri lain la ye?. Aku tak banyak baju yang frilly-frilly, ada, tapi aku jarang-jarang pakai. Tak ada masalah kan kalau aku bersederhana? Yep, asal tak selekeh. Tak salah perempuan-perempuan lain nak melawa. Aku pun suka tengok orang gayakan pashmina dengan blaus dan skirt labuh, cantik dan orang cantik selalu jadi perhatian orang. Aku tak suka jadi perhatian orang, jadi, aku cuba elakkan pakai pakaian yang ramai orang suka tengok.

make up by fatpear

Make up. Satu lagi benda yang aku tak berapa pandai. Aku tak la kuno sangat sampai tak tahu alat-alat make up. Tipu la kalau aku kata aku tak pernah guna. Aku cuma tak pernah memiliki alat-alat make up ni. Eh, ada la. Compact powder. Tu pun putih lagi span dia, aku tak pernah guna. Mak aku belikan, dia stress sebab aku tak pandai melaram. Adik aku pun jeles tengok kawan aku yang datang beraya kat rumah aku cantik bermake up. Dia pulak yang tolong jeleskan, aku rilek je. Lip balm ataupun lip ice yang macam sangat penting untuk sesetengah orang pun aku tak ada. Maskara, blusher, eyeliner, lipstick etc etc semua tu pun aku tak pernah ada. Haa.. Lega poket aku tak payah risau nak beli benda-benda alah ni. Tapi, suatu hari nanti, mungkin aku akan pakai jugak, beli jugak, siapa tahu, kan?

watercolor by xnighthawkex

Kebanyakan kawan-kawan aku gatal sangat-sangat nak mewarnakan muka aku dengan alat make up diorang. Ye la, muka aku putih pucat, macam kanvas kosong putih yang buat orang rasa macam nak bagi warna supaya lebih ceria, berseri. Aku tak suka orang buat aku macam tu. Sebab? Pernah sekali diorang warnakan muka aku. Lepas siap masterpiece diorang, diorang gelakkan aku. ‘Macam badut,’. Sejak hari tu aku tak suka make up. Tapi, yang tu diorang cuma nak test barang make up diorang la. Satu-satunya orang yang pernah make up sampai aku rasa diri aku cantik buat pertama kali dengan make up ialah kawan aku waktu matrik dulu. Waktu tu ada dinner untuk budak-budak Hayat. Mula-mula aku tak nak jugak. Tapi lepas dia cakap aku tak boleh masuk bilik malam tu buat aku give up aku sayang katil aku. Make up dia nipis je, tak ada merah, kuning, biru, hijau macam kawan-kawan aku yang pedajal aku. Aku puas hati dan berani keluar bilik dengan make up aku cover muka aku dengan kipas tangan lalalala.

Aku mula guna pencuci muka sepenuhnya awal tahun ni. Ye, aku mula pakai pencuci muka dalam umur 22 tahun.; salah satu sebab kenapa kulit muka aku tak cantik. Dulu aku ada pakai macam-macam jugak tapi tak pernah berkesan. Jerawat aku makin banyak. Aku tinggal semua tu dah lama sangat. Lepas tu, tak ada dah jerawat-jerawat durjana tu tumbuh. Aku mula pakai sepenuhnya awal tahun ni sebab aku nak kawal minyak berlebihan kat muka aku ni. Muka berminyak kan nampak ngeri je dari jauh; berkilat-kilat.

Aku memang suka tengok orang cantik. Sori, not a lesbo here, just wanna mention in case some people are mistaken. Seriously, aku tak rasa jeles atau dengki tengok orang cantik. Dah orang tu  memang cantik, kan? Nak dengki apanya~ Ciptaan tuhan~ Bagi aku semua orang cantik. Aku jarang suarakan pendapat aku kalau aku rasa orang tu cantik sebab kebanyakan orang akan jawab, ‘Ye ke? Biasa je,’. Ntah, pemarkahan aku untuk kecantikan memang rendah kot tapi aku tetap percaya semua orang kat dunia ni cantik. Aku selalu perhatikan kawan-kawan aku, orang lain mungkin rasa diorang tak cantik tapi, ada bahagian yang diorang cantik. Aku paling anti dan cukup tak suka orang yang cakap orang lain hodoh, sebab aku akan terasa sekali. Dia cakap orang yang aku rasa cantik tu hodoh, maknanya aku lagi la…

Tapi, ada cantik yang aku tak suka. Siapa? Flower boys. Artis-artis lelaki Korea. Muka macam perempuan, lebih cantik dari perempuan betul. STEWRESS! Yang tu aku memang mengaku la aku jeles. Cantik untuk perempuan. Kenapa lelaki boleh cantik pulak??? Pakai lagi baju perempuan. Facepalm on forehead. Ye, diorang tak salah, dah dilahirkan macam tu kan. I just can’t help feeling jealous of flower boys. Sebab tu aku kurang minat artis-artis yang pegang title Flower Boy ni. Sorry in advance, flower boys fans, just my own point of view… 

P/S: Bah. Panjang nyeeee entri. Baca macam pendek je. Bila view balik, terasa la panjang nya.

P/S: Playlist aku kali ni lagu Jepun je. Da tak ada orang nak hasut aku dengar lagu Korea sebab aku duduk kat rumah yang tak ada wireless. 

Eat: Nugget
Drink: Blackcurrent+F&N Ice Cream Soda
Listen to: Colors of the Heart – UVERworld
Watch: Gentleman’s Dignity
Mood: -______-V

0 comments:

Post a Comment